Jerusalem

Jag minns första gången jag besökte Jerusalem. Det är nästan 30 år sedan och inträffade på nyåret 1989-1990. Jag representerade Svenska freds och skiljedomsföreningen under en stor fredsmanifestation som inkluderade palestinska, israeliska och europeiska organisationer. Temat var ‘‘Två folk, två stater.’’ Jag minns känslan när jag första gången såg de mäktiga murarna runt Gamla sta’n. Historiens ständiga närvaro. Hur den vita stenen färgades aprikos och guld under soluppgång och solnedgång. Jag minns känslan när alla dessa människor höll händer runt den gamla stadens murar. Jag minns marschen med kvinnoorganisationerna och hur de israeliska soldaterna och poliserna hela tiden provocerade manifestationerna. Jag minns hur vi sprang och hur det sved i ögonen av tårgas; jag minns vattenkanonerna och att jag skrev en protestnot som lämnades över till den svenska generalkonsuln efter det att en italiensk kvinna förlorat ett öga av glassplitter som krossats av vattenkanoner. Jag minns hur jag tog in stadens delning och hur den palestinska närvaron krymptes med bosättningarna och hur staden förändrades demografiskt och konstruktionsmässigt. Jag minns militariseringen och konfliktnivån.

Jerusalem är en plats som präglas av ständig intensitet och av politisk konflikt. Och av stark religiositet, identitet och tillhörighet till de heliga platserna. Israels kontroll över hela staden, även den östra som historiskt sett varit dominerat av arabisktalande, går tillbaka till 1967 och ockupationen av Västbanken. Sedan dess lyder hela staden under israelisk administration, även om Israels kontroll över östra Jerusalem aldrig erkänts av folkrättsliga skäl.

I går, under den muslimska fredagsbönen, bröt våldsamma oroligheter ut, efter det att Israel inför nya säkerhetsåtgärder innebärande metalldetektorer för att genomsöka bedjande vid al-Aqsa moskén och Klippmoskéen. Inför gårdagens bön infördes också åldersrestriktioner; män under 50 år tilläts överhuvudtaget inte tillträde till Gamla sta’n. Istället samlades tusentals människor för att be utanför murarna. Under turbulensen dödades tre palestinier. Tre israeler knivhöggs till döds vid en bosättning i en hämndattack. Våldsamheterna spreds till Bethlehem och hundratals rapporteras vara skadade. De palestinska presidenten Mahmoud Abbas har i en ovanligt skarp åtgärd brutit alla kontakter med Israel http://www.haaretz.com/israel-news/LIVE-1.802668. Oroligheter kopplade till de heliga platserna har tidigare i historien lett till långvariga perioder av intensiv konflikt; senast i form av den andra intifadan, eller al-Aqsa intifadan, som bröt ut år 2000, just i relation till kontroll över området där de båda moskéerna är förlagda.

Samtidigt planeras de israeliska bosättningarna i och runt Jerusalem att utökas, vilket ytterligare krymper det territorium det eventuellt kan förhandlas om.

Det kan bli en fortsatt het sommar i Jerusalem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trump och de palestinska flyktingarna

Sommarklimat och klimatsommar

Jerusalem. Igen.